Adams peak, worlds end en Ella - Reisverslag uit Ellangala, Sri Lanka van selenainsrilanka - WaarBenJij.nu Adams peak, worlds end en Ella - Reisverslag uit Ellangala, Sri Lanka van selenainsrilanka - WaarBenJij.nu

Adams peak, worlds end en Ella

15 Maart 2015 | Sri Lanka, Ellangala

Nadat ik mijn verhaal had beëindigd met dat ik te lui was om naar een restaurant tegaan kwam de man des huizes. Hij had een heerlijke curry voorons gemaakt! Zo lief en vooral zo lekker! Daarna nog even met iedereen gezeten en daarna was het bedtijd. Om 7u opgestaan en voor het eerst te trein genomen. Wauw wat een luxe in vvergelijking met de bus. We hadden in het begin geen zitplek maar later wel. De treinrit was verschrikkelijk mooi! Af en toe in de deur opening gestaan en wat mooie foto's gemaakt. Eenmaalaangekomen in hatton waren we met ze 7en. De twee aussies de belg de canadees en nog eem meisje van engeland en een andere jongen van australie. We konden een prive busje nemen naar het plaatsje vlakbij adams peak. Het was een uurtje rijden en de chauffeur maakte wat mooie stops. Aangekomen bij ons gguesthouse kregen we een lekker sapje en konden we adams peak zien. Holy shit wat een hoge berg! We gingen op pad voor lunch en hebben wat gechilt in de kamer. Rond 7u nog even een curry genomen en weer terug naar ons guesthouse. Het engelse meisje voelde zich niet goed en ben nog met haar mee gegaan naar een medical. Rond 21:30 was het tijd om naar bed tegaan. Amper geslapen en om 2u opgestaan. Om half 3 liepen we met ze zevenen naar adams peak. In het begin samen goed doorgelopen en al gauw was de groep uit elkaar. Beter om het alleen te doen zodat je op je eigen tempo kan lopen. Wat een trappen man man man. Ik had de drive om door tegaan en niet te zitten of pauze te houden. Na ander half uur even gestopt om wat te filmen. Je ziet er onwijs veel locals en een paar toeristen. Om een moment dat ik even op adem kwam op de trappen. Pakte een local vrouwtje mijn hand en hielp mij een stukje omhoog. Wauw dat was zo lief. Al gauw liet ik haar los en ging ik alleen verder. Ik zweette als een rund en dat midden in de nacht. Ongeveer halverwege viel er een vrouw. Ze was naar beneden aan het lopen en viel echt recht vooruit zeker 10 treden. Verschrikkelijk om te zien en totaal machteloos. Haar man probeerde haar te helpen maar viel ook en trok een duitse jongen mee. Gelukkig was hij sterk en kon de man houden. De Duitse jongen stons naast mij.. Moest er niet aan denken dat die man mij mee trok want dan ging ik mee. Het is verbazingwekkend te zien dat locals van alle leeftijden deze berg trotseren. Respect! Babys oma's opa's ongelooflijk. Om half 5 had ik echt zo'n honger dat ik even ben gestopt crackers heb gegeten en 5min heb gezeten. Trust me na dat even gedaan te hebben was het weer een stuk zwaarder omdat ik was gaan zitten. Afijn ik ging door. Hoop locals lachen je uit en praten over je. Maar ik heb vooral veel lieve mensen ontmoet. Bijna aan de top was er koude wind. Jasje aan gedaan maar voor als nog zweet je en heb je oude natte zweet bah en brr. Vlak voordat ik er was stond je in de rij. YESS IK HEB HET GEHAALD! even naar de heilige plek met de voetafdruk geweest en wachten op de sunrise. Bizar hoe dat eruit zag je bent zo hoog boven de wolken. Rond 06:15 begon ik aan de meer dan5000 trappen naar beneden. Mijn bbovenbenen trilde in het begin bizar erg. Nu pas kon je zien hoe mooi het was vaak gestopt voor even een foto. Verder ben ik half rennend naar beneden gegaan. Dat werkte beter dan lopen. Om 08:15 was ik beneden. Wat voelde ik mij trots en geweldig! Ik raad het echt iedereen aan het doet wat met je! Beneden ging ik een water en choxomel halen en kwam de twee aussies tegen. Samen naar guesthouse gelopen. Eindelijk ontbijten en jawel om 08:30 heb ik heerlijk genoten van een biertje! Rond 10u naar bed gegaan en om half 12 weer op. 12u was check out en time to go naar nuwera eliya of zoiets. De meiden gingen naar colombo en door naar het strand. Ik ben weer met mijn clubje wat bestaat uit de drie boys! De trein was bijna leeg heerlijk twee stoelen. Aangekomen op onze bestemming hebben we de jeep gehuurd voor hortons place en hebben we heel fout westers gegeten! Thuis nog even gebabbeld met de belg die brice heet trouwens en gaan slapen want de wekker ging weer jawel om 5u. Half 6 zaten we in de jeep. We hadden een super aardige en voor het eerst een goed engels sprekende local. Ben zijn naam kwijt maar hij word aangeraden dooe loney planet. Lucky us! We hadden alleen wel pech met het weer. Regen en mist. Aangekomen bij worlds end konden we amper wat zien. Wel de plek gezien waar de nederlander van het nieuws 3u heeft gehangen nadat die van de cliff was gegleden. Stomme toeristen die alles doen voor de perfecte foto... onze gids was er die dag ook en wist alles te vertellen. De track was 9km best heavy na weinig slaap over 4 dagen en adams peak.rond 11u terug in ons guesthouse en jawel een hete douche genomen wauw dat is zo genieten na alle koude douches voorheen. We besloten die dag te vertrekken aangezien de regen. De trein was zo vol dat we in de derde klas belanden tussen alle locals. Staand want geen zitplaats te bekennen. Oef beetje zwaar door de spierpijn en vermoeindheid. Iedereen zegt stukje tussen haptale en ella het mooist is. Nou nee kandy naar hatton was veel mooier. Tijdens de treinrit lopen er mannetjes rond met local hapjes en chaitea. Brice nam er 1 en raadde mij het ook aan. Bah bah bah hoop suiker en melk echt heel vies. Maar netjes als ik ben toch opgedronken. Ik kan het heel goed vinden met de boys en dat is erg fijn! Aangekomen in Ella liepen we naar onze guesthouse een heerlijke chil plek. Heb mijn was gedaan en toen bier gehaald voor ons allen. Lekker opgedronken en de straat verkend op zoek naar lekker eten. De spierpijn in je kuiten is niet de beschrijven. Auw auw auw. En wat denk je ons guesthouse is alleen te bereiken via trappen GREAT haha. Goed tentje gevonden waar ik sri lanka style roti heb gegeten. Wauw dat was lekker. Na het eten nog wat biertjea gedronken met een franse groep. Niet zo nice want die fackers praten bijna alleen maar Frans. Wat ik nice van brice vond is als ze frans tegen hem spraken hij een Engels antwoord terug gaf om zijn point duidelijk te maken. Maar dat maakte die wijfen niks uit en spraken frans. Rond 12u zijn we terug gegaan. Weer regen shit al mijn was hangt buiten. Aangekomen bij de kamer had het mannetje van guesthouse al mijn was op het balkon gelegd super lief. Eindelijk slapen zonder een alarm te hoeven zetten. Ik werd om half 8 wakker mijn was buiten gehangen en nog even naar bed gegaan. Vervolgens een heerlijk ontbijtje genuttigd en besproken wat we vandaag zouden doen. De boys wouden little adams peak doen en theeplantage en waterval. Little adams peak is 45min naar boven en 45min naar beneden... eumm nee ik sla over haha. Als ze straks terug komen doen we samen de rest. Ik ben net naar een massage salon gegaan. Beetje boven op de berg. Was een schattig mannetje die mij allemaal kruidens liet zien verschillende fruit liet eten en een kopje thee had gezet. Zodat zijn vrouw in de tussentijd van haar huis kon komen. Ze begon met een gekke kruiden spulletje in mijn haar te smeren. Rook naar nasikruiden ofzo haha. Toen werd mijn hoofd gemasseerd. Zelfs mijn oren en neus. Daarna mijn volledige lichaam jaa echt alles. Billen en botsten. Ik denk dat ik nu een cupmaatje kleiner heb. De massage was zo goed dat is niet te beschrijven. Heb een hoop gehad in thailand en bali maar dit was by far the best!! Vervolgens mocht ik ook nog even in de sauna. Haha hoe dan in de sauna in sri lanka awesome! Daarna nog een banaantje gegeten en een fooi gegeven dat waren de beste 3500 roepie die is uitgegeven heb. Nu ga ik even douchen en wachten op de boys. Hoop dat ze snel komen dat we nog voor het donker de waterval en theeplantage kunnen doen. Morgen gaan we naar yala national park. Jeeeejj eindelijk olifanten zien hopelijk en nog een hoop andere wilde dieren! Daarna is het mooi geweest met het binnenland en gaan we naar het strand! Ik moet ook nog ergens plekje vinden om naar udawela park tegaan om mijn schatjes namal en kalana op te zoeken. Mijn weesolifantjes! Tot nu toe kan ik zeggen dat ik sri lanka geweldig vind! Ik heb het zo naar mijn zin en de mensen zijn aardig. Ik geniet echt enorm!! luitjes tot mijn volgende verslag! Dikke kus

• 15 Maart 2015 - 12:08

Harry Smit:

kleine globetrotter die je der bent.. zo gaaf zeg om je verhalen gelezen, jij geniet er wel echt van en door dit te lezen genieten wij met jou mee. Bedankt voor je verslagen...
    Haha...ik lees ze niet ik spel ze bijna...zo gaaf!

• 15 Maart 2015 - 12:58

Selena:

Haha leuk om te lezen harry! Het kost namelijk veel tijd om zo'n verhaal op mijn telefoon te typen maar nu weet ik dat jullie het wel leuk vinden!

• 17 Maart 2015 - 23:23

Jan:

Het is weer een spannend reisverslag, ik zie de beelden als het ware voorbij komen!